Fase 1
Leerdoelen POP
- Ik kan aan de hand van een reflectie aangeven wat ik het belang vind huiswerkcontrole.
- Ik kan een beschrijving geven van de manier waarop ik de vijf rollen van de leraar uitvoer.

Gedragsindicatoren
1c. De student toont probleemoplossend vermogen in diverse professionele interactie-situaties met leerlingen, collega's, ouders en andere gesprekspartners in en/of buiten de school.

 

Reflectie
In de eerste periode ben ik mij onder andere gaan richten op het belang van huiswerkcontrole. Ik heb voor mijzelf op papier een reflectie geschreven over mijn gebruik ervan. De conclusie hieruit is dat het voor de leerlingen motiveert om het huiswerk bij te houden, dat de leerlingen duidelijk weten wat de docent van ze verwacht en dat voor mij een middel is om in te gaan op de planning van de leerlingen. Het doel voor mij van de huiswerkcontrole is om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de leerling en niet zozeer om het gemaakte huiswerk te corrigeren.

Daarnaast heb ik een begin gemaakt met de uitwerking van de vijf rollen van de leraar. Ik heb mij gericht op de eerste rol: de gastheer. Ik merkte in mijn lessen dat een goede start, waarin de lesplanning en het doel duidelijk naar voren komt, zorgt voor: een actievere houding van de leerling in de les, het minder hoeven te corrigeren van ongewenst gedrag en een gestructureerd verloop van de les.

Ik heb een aantal probleemoplossende handelingen uitgevoerd deze periode. Één daarvan was het ontwerpen en uitvoeren van een escalatieladder. De escallatieladder geeft mij een houvast in het uitvoeren van mijn klassenmanagement. Het zorgt ervoor dat ik consequenter en zelfverzekerder voor de klas sta. Tevens weten de leerlingen zo beter waar ze aan toe zijn. Het hanteren van de escalatieladder zorgt ervoor dat er minder onrust is in mijn lessen. 

Ook heb ik een keer drie jongens de les uit moeten sturen. Ze hebben op papier gezet wat zij dachten dat de reden ervan was. Vervolgens hebben we om de tafel gezeten en een afspraak gemaakt voor de volgende keer. Daarna is het gedrag van de jongens verbeterd. We weten nu beter van elkaar waar we aan toe zijn en hoe we reageren als eenzelfde situatie zich weer voordoet. Ik heb er van geleerd dat het nodig is om altijd aan te geven waarom je als docent een keuze maakt.

De Escalatieladder
Word – 39,1 KB 148 downloads
De gastheer
Word – 60,2 KB 136 downloads
Gemaakte afspraken met 3TL en 3HV
Word – 83,5 KB 125 downloads

Fase 2
Leerdoel POP
- Ik kan een beschrijving geven van de manier waarop ik de vijf rollen (presentator) van de leraar uitvoer.

Reflectie
In de tweede periode ben ik verder gaan kijken naar de rol als presentator. Ik ben gaan kijken naar de dingen die ik vanuit mijn visie en het vak economie belangrijk vind voor de leerling. Zo is bij het vak economie bekend dat leerlingen op het vmbo rekenen over het algemeen lastig vinden. Dit is ook gebleken uit de cijfers. Ik heb op basis daarvan een aparte les over rekenen met procenten gegeven en ben er samen met de leerlingen op ingegaan. Op deze manier heb ik mijn visie over het belang van goed kunnen rekenen bij de leerlingen aan kunnen geven. Door dit te doen hoop ik een vastberaden houding aan te nemen over dit onderwerp.
Hetzelfde geldt voor het eruit sturen van een leerling. Puur om ook bij deze leerling aan te geven wat mijn grenzen zijn en wat de regels ook alweer waren.
Ook zijn er leerlingen die denken zomaar een gemiste toets in te kunnen halen. Ook in dit geval heb ik mijn rol als presentator aan moeten nemen. Aangeven dat ik het niet vind kunnen dat ze zomaar een toets mogen inhalen. Ik vind dat de leerlingen zelf met een voorstel en reden moeten komen. Zo is er en leerling naar mij toe gekomen met de vraag of ze de toets mee naar huis mocht. Samen doornemen met de ouders en kijken wat beter kan voor de volgende keer.

De bovenstaande voorbeelden beschrijven voor mij een onderdeel van de presentator waar ik mij deze periode op heb gefocust. Hieronder versta ik vooral het uitstralen van een visie op deze onderwerpen. Ik wil dus dat de leerlingen aan mij kunnen zien hoe ik over die onderwerpen nadenk.

Over een aantal onderwerpen (S.O inhalen, eruit sturen, uitleggen rekenen, toets inzien) heb ik een duidelijke visie. Voor de twee laatste periodes wil ik gaan kijken hoe anderen deze visie zien. Wat vinden leerlingen en docenten daarvan? En straal ik ook daadwerkelijk datgene uit waar ik voor sta?


Toets Alex
PDF – 31,2 KB 116 downloads
Antwoorden model hoofdstuk 4
Word – 81,3 KB 109 downloads
Rekenopdrachten
Word – 115,3 KB 100 downloads
Uitwerkingen rekenvragen
Word – 80,9 KB 121 downloads