Fase 1

Leerdoelen POP
- Geen eigen leerdoelen opgenomen

Gedragsindicatoren
3c De student ontwerpt en geeft activerende lessen -met verantwoording van gemaakte (vak)didactische keuzes en gebruik van relevante en actuele middelen zoals ICT- waarin gedifferentieerd wordt tussen leerlingen, en evalueert het effect van de aanpak.

Reflectie
Deze stage geef ik voor het eerst les aan een combinatieklas. Het gaat om een derde klas havo/vwo. De uitdaging voor mij om te differentiëren op verschillende manieren.  Ik heb mij tot nu toe gericht op twee manieren van differentiëren: Differentiëren in instructie en differentiëren in niveau.
Differentiëren in instructie ben ik dit schooljaar voor het eerst mee begonnen. Dit omdat ik havo en vwo beiden andere stof uit wil leggen. Van te voren heb ik literatuur opzocht over deze manier van differentiëren. In mijn lesplanformulier heb ik dit vervolgens opgenomen. Het gaf mij duidelijkheid in de structuur van de les en de punten waar ik op moest letten. Het lastige aan deze vorm van differentiëren vind ik het zelfstandig laten werken van leerlingen. Hiervoor is namelijk een effectief klassenmanagement noodzakelijk. De leerlingen moeten van mij duidelijk weten wat er van ze gevraagd wordt. Het heeft mij inzicht gegeven in de volgorde waarop ik het differentiëren aanpak. Ik wil mij eerst meer richten op mijn klassenmanagement en vervolgens op het differentiëren in instructie. Het differentiëren in instructie wil ik langzaam opbouwen.


Fase 2
-
Ik kan een beschrijving geven van de manier waarop ik de vijf rollen (Didacticus) van de leraar uitvoer.

Reflectie
Aan het begin van periode twee heb ik een algemene lesopzet gemaakt. Door mijn lessen aan de hand van dat plan te maken, help ik mijzelf om een consequente structuur te hebben in de opbouw van mijn les. Ik zag dat leerlingen in het begin het present melden op magister maar niks vonden. Na 2-3 lessen begonnen ze dit al normaal te vinden. Hier werd ik blij van! Dit gaf mij het gevoel dat consequent te werk gaan helpt bij het creëren van een veilige sfeer in de klas. 

Voor het vmbo heb ik een opdracht gemaakt waarin ze in tweetallen bezig gaan met het uitwerken van een eigen bedrijf. Deze opdracht heb ik zo ingericht dat ze zelf een planning moeten maken, kritisch opzoeken moeten gaan naar informatie en hun eigen talenten kunnen laten zien. Daarnaast gebruik ik het als een middel om leerlingen de kans te geven hun cijfer omhoog te halen.

 

Voor 3HAVO/VWO ben ik nog steeds zoekende naar de manier waarop ik instructie wil gaan geven en de hoeveelheid instructie die ik geef. Mijn coach heeft aangegeven om minder uitleg te geven en sneller door de lesbrief te gaan. Na deze concrete tip ben ik extra materiaal gaan maken voor de leerlingen. Dit bestaat vooral uit uitleg die op papier of digitaal te vinden is. Zo krijgen de leerlingen alsnog de uitleg over het onderwerp en kan ik meer onderwerpen behandelen. Daarnaast ben ik in periode twee meer gebruik gaan maken van het digibord. Eerst gebruikte ik het vooral om informatie te laten zien en minder ter ondersteuning van mijn uitleg. Ik liep er tegenaan dat ik te weinig ruimte had op het whitebord om mijn gehele instructie te kunnen geven. Toen ben ik overgestapt op het maken van prezi’s. Ik merkte dat leerlingen het fijn vonden om op basis van een prezi les te krijgen. Het is overzichtelijk en bied voor mij meer mogelijkheden om uitgebreide informatie te geven op het whitebord. Mijn coach heeft mij ook aangeraden om meer gebruik te maken van het digibord. Vooral omdat de informatie op Itslearning gezet kan worden.

In de les waarin mijn coach kwam kijken was ik vooral veel zelf aan het woord. Een zo duidelijk mogelijk instructie geven was mijn doel. Ik maakte veel stappen en ging op elke onderwerp diep in. Hierdoor had ik bijna geen tijd meer voor de kern van mijn uitleg. Dit vond ik erg zonde. Mijn coach heeft me aangeraden om meer gebruik te maken van samenwerkingsopdrachten en om de uitleg van praktijk naar theorie te geven.

Voor periode drie wil ik een antwoord gaan geven op de vragen:
- Bij welke denkstappen hebben de leerlingen uitleg nodig?
- Hoe controller ik de uitgelegde lesstof?

Daarnaast ga ik consequent gebruik maken van het digibord als instructiemiddel.

 



Eigen bedrijf
Word – 26,0 KB 96 downloads
Les 3HV Economie Noel 10022016
PDF – 115,5 KB 92 downloads
Lesplanformulier
Word – 34,2 KB 111 downloads
Prijselasticiteit van de vraag
Word – 98,0 KB 98 downloads
Algemene lesopzet
Word – 72,4 KB 106 downloads