Fase 1

Leerdoelen
- Geen eigen leerdoelen opgenomen

Gedragsindicatoren
c. De student geeft maatschappelijke ontwikkelingen een plaats binnen zijn onderwijs en neemt constructief deel aan overleg met mensen en instellingen in en/of buiten de school

Reflectie
Tot nu toe ben heb ik nog nog niet concreet een maatschappelijke ontwikkeling een plaats gegeven in in mijn les. Dit doordat ik mijn focus heb gelegd op de te behandelen stof uit het lesboek en ik er deze periode niet een maatschappelijke ontwikkeling aan kon linken. Wel heb ik een aantal keren gebeurtenissen uit de maatschappij gebruikt in mijn lessen. Bijvoorbeeld Prinsjesdag en de rijksbegroting of de nieuwe manier van geld betalen. Vaak motiveert het de leerlingen om aan de slag te gaan, maar zien ze niet zo snel de link met het vak economie. Voor mij is het belangrijk dat ik goed nadenk over de manier waarop ik de link tussen het vak economie en het maatschappelijk doel bij de leerlingen duidelijk kan brengen. Dit heb ik tot nu toe gedaan door de leerlingen individueel aan te spreken. Te vragen welke link zij leggen met de theorie uit het lesboek.


Fase 2

Leerdoel

- Ik geef maatschappelijke ontwikkelingen een plaats binnen mijn les.

Reflectie
In periode twee ben ik verder gegaan met het gebruiken van maatschappelijke ontwikkelingen in mijn les. Ik doe dit door regelmatig een onderwerp uit de metro te bespreken in de les. Vaak aan het begin van de les om een gesprek met de leerlingen te starten. Hierdoor kan ik voordat ik begin met de lesstof de houding en reacties zien van leerlingen. Ik neem dit dan mee naar de volgende fase van de les. Zo ben ik een keer een les begonnen over het onderwerp internet. De leerlingen de vraag gesteld of ze wel een dag zonder internet konden. Ik kon toen met humor de leerlingen aanspreken op hun laptop gebruik in de les. Daarnaast heb ik ze een opdracht laten maken over het onderwerp "winst & internet". Tot nu toe spreekt het de leerlingen aan wanneer ik de metro er even bij pak. Het is mooi als ik het kan combineren met de lesstof, maar ik vind het vooral een mooi middel om interactie met de leerling op gang te brengen.

Leerlingen hebben aangegeven dat ze juist de praktische opdrachten interessant vinden. Voor periode drie wil ik graag een expert van buiten de school in mijn les halen. Om zo de leerlingen een beeld te geven van wat er met het vak economie gedaan kan worden.

Dag zonder internet (metro)
PDF – 326,7 KB 102 downloads