In de eerste periode ben ik begonnen met de oriëntatiefase van het praktijkonderzoek. Hiervoor heb ik lessen gevold op de NHL en met mijn werkplekbegeleider (Niek Weeting) gesproken. Mijn werkplekbegeleider heeft concrete tips gegeven voor het onderwerp van het onderzoek. Dit heeft mij geholpen om richting te geven aan de oriëntatiefase.

Hieronder staat de oriëntatiefase vermeld:

Praktijkonderzoek vmbo
Word – 62,2 KB 164 downloads

Reflectie voortgang praktijkonderzoek

In het begin van het schooljaar begon ik aan een frisse start aan het praktijkonderzoek. RTTI als onderwerp en ter combinatie met het werk dat gedaan moest worden voor collega's. Ik ben toen te lang blijven hangen in het opzoeken van informatie over het onderwerp. Hierdoor was ik te laat om de opdracht nog uit te gaan voeren. Het ging namelijk om het maken van een praktische opdracht (RTTI proof) voor periode twee. Vanaf toen heb ik het laten liggen en was de motivatie voor het praktijkonderzoek weg.

In periode twee hebben we een teammiddag gehad over het onderwerp RTTI. In de vaksectie hebben we toen samen toetsen geanalyseerd op basis van RTTI. We kwamen er toen achter dat het nog niet zo eenvoudig is om een toets te analyseren. Vanaf dat moment ben ik gaan nadenken over het maken van toetsen en het meten van resultaten. Ik heb mijzelf de vraag gesteld of ik wel juiste RTTI toetsen kan maken. Het antwoord daarop was "nee". Natuurlijk wel algemeen, maar ik wil het specifiek hebben. Gericht per hoofdstuk een RTTI toets op basis van argumentatie. Ik heb een globale opzet met een hoofdvraag en deelvragen. Het uitwerken van het onderzoeksplan is de volgende fase.