Fase 1

Leerdoelen
- Ik kan door het bijhouden van een logboek, met daarin de belangrijkste activiteiten per week, systematisch mijn activiteiten aantonen.
- Ik kan door middel van ICT mijn ontwikkelen systematisch verwerken en aantoonbaar maken.
- Ik kan inzicht krijgen in mijn ontwikkelingen door aan het eind van elke fase van het jaar een reflectie te schrijven (start, midden, eind).

Gedragsindicatoren
c1 De student toont systematische professionele ontwikkeling en probleemoplossend vermogen gebaseerd op inzichten uit literatuur en op relevante gegevens over het eigen functioneren.

c2 De student relateert zijn handelen als docent aan zijn onderwijs- en vakvisie
c3 De student voert op systematische wijze een voor de praktijkcontext relevant praktijkonderzoek uit dat consistent is en navolgbaar voor de beroepsgroep en andere betrokkenen.

Reflectie
Deze periode ben ik goed begonnen met het bijhouden van een logboek, heb ik vanaf het begin duidelijke afspraken gemaakt met mijn coach en ben ik achter de praktische zaken aangegaan. Ik heb mij deze periode vooral gericht op het lesgeven en de voorbereidingen die daarbij horen, het contact opbouwen met collega's en het verwerken en bijhouden van leerling resultaten. Doordat ik mij hier te veel op heb gefocust, heb ik minder aandacht besteed aan mijn ontwikkeling en de systematisch manier van bijhouden. Dit heeft tot gevolgen dat ik over de eerste periode niet aan al mijn doelen van mijn stageplan heb gewerkt. Een gedeelte van de leerdoelen heb ik laten liggen. Wel heb ik mijzelf deze periode ontwikkelt (zie overige competenties) en ben ik door het schrijven van reflecties en het verwerken van een logboek bewust geworden over mijn eigen handelen. Ik ben het met mijn coach eens dat de continuïteit van mijn ontwikkeling in de eerste periode ontbreekt. Dit is een aandachtspunt voor de komende periodes.

Reflectie gastheer
Word – 105,4 KB 110 downloads
Reflectie voortgangsgesprek fase 1
Word – 120,3 KB 109 downloads

Fase 2

Leerdoelen

- Ik maak gebruik van 360 graden feedback om mij verder te ontwikkelen.

- Ik kan door het bijhouden van een logboek, met daarin de belangrijkste activiteiten per week, systematisch mijn activiteiten aantonen.

Reflectie
Deze periode heb ik zowel van mijn coach als de leerlingen feedback gekregen. De coach heeft mij feedback gegeven op mijn lesgeven en mijn werkhouding. Ik heb op deze feedback gereflecteerd en de uitkomsten daarvan meegenomen in mijn POP & stageplan. Ik vind het lastig om aan mijzelf juiste vragen te stellen tijdens het reflecteren. Van het internet heb ik een standaard STARR-model gebruikt. Bij elke reflectie heb ik een antwoord proberen op de vraag: Wat doet dit met mijn visie als docent? Zo probeer ik de uitkomsten van de reflectie concreet te houden.

Ik heb door middel van reflecteren de volgende dingen helder gekregen:
- Een gebrek aan voorbereiding gevolgen kan hebben op de uitvoering van mijn klassenmanagement.
- Ik vanuit mijzelf graag de focus leg op het uitleggen van lesstof en dat dit niet altijd hoeft.


In periode drie wil ik op het gebied van klassenmanagement en het geven van instructie, mij van te voren voorbereiden door literatuur op te zoeken en tips te vragen aan collega’s. Ik hoop op die manier mijn handelen op basis van relevante gegevens uit te kunnen voeren en zo mijn visie uit te breiden.

Feedback lesbezoek
PDF – 81,7 KB 104 downloads
Feedback lesbezoek + lesplanformulier
PDF – 82,5 KB 105 downloads
Feedback leerlingen
PDF – 216,1 KB 111 downloads
SWOT Yldau
PDF – 22,0 KB 101 downloads
Cijfers havo en vwo
Excel – 40,5 KB 110 downloads
Reflectie les
Word – 120,1 KB 103 downloads
STARR reflectie
Word – 135,8 KB 107 downloads
Reflectie ontvangen feedback leerlingen
Word – 77,3 KB 103 downloads