Fase 1

Leerdoelen
- Ik maak een periode planning die herkenbaar is voor leerlingen.
- Ik geef een overzicht van de te leren toets stof, waarmee ik het leerproces van de leerling ondersteun.
- Ik kan per leerling door middel van een Excelsheet aantoonbaar maken op welk denkniveau de leerling het meeste moeite heeft.
- Ik kan door middel van een lesplanformulier inzichtelijk krijgen hoe ik in mijn les kan differentiëren op het vlak van instructie.

Gedragsindicatoren
4b De student organiseert de praktische kant van zijn onderwijs effectief en efficiënt en richt zijn onderwijs in volgens een heldere en reële planning die herkenbaar is voor leerlingen.

Reflectie

Deze periode ben ik bezig gegaan met de praktische kant van mijn onderwijs door vooral mij te richten op het gestructureerd aanbieden van de te leren leerstof. Hierbij gaat het om een periodeplanning, lesplanning en overzicht voor de te leren toetsstof. De leerlingen hebben in de feedback aangegeven dat ze het toetsoverzicht een fijn middel vonden om te toets mee voor te bereiden. 
Ook ben ik aan de slag gegaan met het verwerken van de toetsresultaten. Ik wil meer inzicht krijgen in de ontwikkeling van de leerling door uitgebreider de toetsresultaten te verwerken. De toetsresultaten heb ik verwerkt in een Excelsheet aan de hand van RTTI. Dit geeft mij per leerling informatie over de denkniveau's waar ze goed en minder goed in zijn. Excel is voor mij een praktische manier om structuur aan te brengen in het nakijken van toetsen en het bijhouden van de resultaten van leerlingen.


Fase 2

- Ik kan door het bijhouden van een logboek, met daarin de belangrijkste activiteiten per week, systematisch mijn activiteiten aantonen.

- Ik kan door middel van ICT mijn ontwikkelen systematisch verwerken en aantoonbaar maken.

- Ik kan de toets resultaten verwerken op basis van RTTI.

 

Reflectie
In mijn voortgangsgesprek is naar voren gekomen dat ik gestructureerder met mijn leerdoelen om moet gaan. Dit vooral met betrekking tot de vastlegging ervan. Ik ben vanaf het voortgangsgesprek lesreflecties in mijn logboek op gaan nemen. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik een duidelijker beeld heb van mijn ontwikkelingspunten. Ook ben ik bewijzen gaan online bewijzen aan gaan leveren.

Om de praktische kant voor mijzelf en de leerlingen beter in te richten heb ik wederom in periode twee een planning en toets overzicht voor ze gemaakt. Daarnaast heb ik voor de leerlingenbespreking informatie op papier gezet over een aantal leerlingen. Dit heb ik tot nu toe voor elke leerlingbespreking gedaan. Door het op papier te zetten ga ik beter nadenken over de onderwerpen en leerlingen die ik wil aankaarten in de bespreking.
Eind periode twee heb ik samen met een leerling een plan opgesteld over het missen van economie lessen en het bijwonen van bijles wiskunde. De leerling gaat namelijk twee van de drie uren economie missen. De leerling heb ik eerst zelf op laten schrijven tegen welke problemen ze denkt aan te lopen en hoe we dat op kunnen lossen. Daarnaast heb ik aanvulling hierop gegeven en haar de gemaakte afspraken via de mail opgestuurd.
De bijlessen moeten nog starten. Ik hoop dat de gemaakte afspraken haar ondersteuning bieden om bij te blijven met het vak economie.

Aan het begin van het jaar heeft mijn coach de tip gegeven om cijfers in Excel bij te houden. Dit vanwege RTTI wat er aan zat te komen. Ik heb de cijfers van de leerlingen steeds bijgehouden in het Excel. Toen RTTI werd geïntroduceerd was het overnemen van de cijfers zo gebeurd. Daarnaast bied het mij een duidelijk overzicht van de behaalde scores per vraag, leerlingen die nog een toets in moeten halen en kan ik snel een gemiddeld cijfer berekenen.

Voor periode drie wil ik vooral gaan werken aan de communicatie met mijn coach. Ik ben teveel voor mijzelf bezig geweest en heb de praktische kant van mijn organisatie weinig laten zien. Mijn coach heeft mij hier ook op aangesproken en verwacht hier verbetering in te zien. Ik baal ervan dat ik door mijn werkhouding een negatieve indruk achter kan laten. Hier moet ik aan werken.

Ik geef mijzelf de antwoord op de volgende vragen:
- Wat heb ik de afgelopen twee weken geleerd?
- Wanneer en hoe laat ik mijn coach weten wat ik heb geleerd?

Toetsoverzicht Hoofdstuk 3
Word – 99,0 KB 102 downloads
Planning Hoofdstuk 4
Word – 76,4 KB 105 downloads
Informatie 2T3C
Word – 57,8 KB 101 downloads
Bijles wiskunde Naomi
PDF – 29,0 KB 110 downloads
Nakijken toets
Excel – 61,3 KB 99 downloads

Maak jouw eigen website met JouwWeb