Fase 1

Leerdoelen POP:
- Ik maak in mijn lessen gebruik van een escalatieladder en reflecteer op het gebruik daarvan.
- Ik maak en hanteer in mijn lessen duidelijke afspraken met de leerling.

Gedragsindicatoren:
2b De student zorgt voor een ordelijk en veilig werk- en leefklimaat voor leerlingen met oog voor verschillen tussen leerlingen en is in staat voorkomende problemen te identificeren.

2c De student zorgt voor een ordelijk, veilig en plezier werk- en leefklimaat voor leerlingen met oog voor verschillen tussen leerlingen en kan onverwachte situaties en conflicten hanteren.

Reflectie
Ik heb een aantal probleemoplossende handelingen uitgevoerd deze periode. Één daarvan was het ontwerpen en uitvoeren van een escalatieladder. De escallatieladder geeft mij een houvast in het uitvoeren van mijn klassenmanagement. Het zorgt ervoor dat ik consequenter en zelfverzekerder voor de klas sta. Tevens weten de leerlingen zo beter waar ze aan toe zijn. Het hanteren van de escalatieladder zorgt ervoor dat er minder onrust is in mijn lessen. 

Ook heb ik voor een effectiever klassenmanagement samen met de leerlingen afspraken gemaakt. Deze afspraken heb ik uitwerkt in een bestand en neem ik mee naar de lessen. In de lessen kom ik terug op deze afspraken wanneer de leerlingen de afspraken niet nakomen. Ik maak dan gebruik van de drieslagregel: ongewenst gedrag benoemen, afspraak noemen, gewenst gedrag. Het benoemen van een afspraak werkt vaak bij de leerlingen. Ze maken dan onderdeel uit van de oplossing van de situatie. 

Om een veilig leerklimaat te bevorderen heb ik mij verdiept in het bespreken van toetsen. Dit om ervoor te zorgen dat leerlingen duidelijk van mij weten waarom ze het cijfer hebben gekregen en waar ze zich in kunnen ontwikkelen. Ik vind het belangrijk dat de leerlingen inzien waarom ze een cijfer hebben gekregen en dat de gemaakte fouten als leerproces gezien kunnen worden. Tijdens het bespreken van de toets is mij opgevallen dat er geen signalen over "oneerlijk" of "dit klopt niet" zijn geroepen. Dit in tegenstelling tot mijn vorige stage. Het bespreken van de toets kost veel tijd, maar kan bijdrage leveren aan een veilig leef- en leerklimaat.

De Escalatieladder
Word – 39,1 KB 245 downloads

Fase 2
Leerdoel POP
-
Ik kan een beschrijving geven van de manier waarop ik de vijf rollen (pedagoog) van de leraar uitvoer.

 
Reflectie
In mijn lessen probeer ik een zo goed mogelijke (veilige) sfeer en positief werkklimaat te creëren. Onder een goede veilige sfeer versta ik een klas lokaal waarin leerlingen durven te zeggen wat ze vinden, met elkaar samen werken en met respect met elkaar omgaan. Ik zie een positief werkklimaat als een klimaat waarin leerlingen duidelijke instructie van de docent kunnen krijgen en met de lesstof bezig kunnen.

Ik heb in in de eerste periode gezien dat het belangrijk is om consequent te handelen en ook duidelijk te zijn in de regels die ik hanteer. Zo ben ik in mijn lessen gebruik gaan maken van mijn escalatieladder en controleer ik drie keer per periode het huiswerk. Het huiswerkcontrole heeft ervoor gezorgd dat leerlingen beter het huiswerk bijhouden. Het is dus een stok achter de deur voor ze! Dit geldt vooral voor de jongens. Ik gebruik huiswerkcontrole dus als middel. Om een veilige sfeer te creeren heb ik ook een keer een leerling strafwerk laten maken. Niet met de telefoon in de les, de consequenties waren duidelijk. Na het maken van de samenvatting (strafwerk) bleek dat ze het juist een fijne opdracht vond! Een win win situatie dus.
Om structuur voor de leerlingen te bieden maak ik ook gebruik van toetsoverzichten. Hierop staat wat ze moeten leren voor de toets. Dit zorgt ervoor dat leerlingen tijdens mijn uitleg de link eerder maken met de te behalen leerdoelen.
Sinds kort werken we met RTTI op school. Dit heeft mij na doen denken over het bespreken van de gemaakte toets. Ik heb op internet een aantal tips opgezocht hiervoor. Ik ben er achter gekomen dat leerlingen best in tweetallen samen een toets na kunnen kijken. Ze zijn dan juist kritisch en serieus!

Uit feedback van de leerlingen is naar voren gekomen dat ze het graag wat stiller willen in het lokaal. In de derde periode wil ik mij meer gaan richten op de vragen: Wanneer wil ik het stil hebben en wanneer willen de leerlingen dit. Dus: Werken aan een goed werkklimaat.
Daarnaast ga ik de leerlingen zelf een keer een toets in RTTI laten invullen. Hiermee wil ik bereiken dat ze bewust worden van de soorten vragen die er zijn op de toets. Ze weten dan beter van zichzelf wat er te verbeteren valt voor het vak economie.


 

Strafwerk Naomi
PDF – 83,8 KB 162 downloads
Klassenmanagement stilte
PDF – 425,2 KB 178 downloads
Toets bespreken, hoe
Word – 115,1 KB 135 downloads
Toetsoverzicht Hoofdstuk 3
Word – 99,0 KB 124 downloads

Fase 3 (Eind)

Deel-1-Het-gedrag-in-de-klas
Word – 35,9 KB 185 downloads

Maak jouw eigen website met JouwWeb